Záhadná věda reklam – v podstatě jde o vymývání mozku

Záhadná věda reklam – v podstatě jde o vymývání mozku

Reklama tady, reklama tam… Reklamní prostředky, ať už jsou jakékoli, se vyskytují všude kolem nás. Mají tyto reklamy ale vůbec smysl? Fungují doopravdy? Společnosti na nich utratí miliardy korun, a tak to vypadá, jako by byli lidé přesvědčeni, že fungují. Ale o co vlastně jde?

Úspěšná reklama využívá mnoho různých triků, aby ovlivnila zákazníka. Evokují v nás jen pozitivní emoce či vzpomínky, které zajisté ovlivňují naše chování, a tak nás nutí chtít si reklamovanou věc pořídit.

Lidské smýšlení

Reklama má za úkol napadnout hlavně lidské podvědomí. Lidé si neradi myslí, že jsou lehce ovlivnitelní. Ale instinktivně sledují to, co zrovna sledují ostatní. A proto reklamy často využívají herce, kteří se dívají přímo na reklamovanou věc. Je nejlepší využít v reklamě šťastnou a usměvavou tvář. Proč? Protože v lidském morku se vyskytují tzv. zrcadlové neurony. Ty mají na starost kopírovat výraz ve tváři a emoce, na které se zrovna koukáme. Lidé si také rychleji všimnou tváře, která má v očích rozšířené zornice. A proto většina reklamních tvůrců zornice schválně ve Photoshopu rozšiřuje, aby tak docílili lepšího efektu.

Jakou náladu ve vás evokuje tento výraz ve tváři? Mračit se asi nebudete, že ne?

Seth_MacFarlane_by_Gage_Skidmore_5

Všimněte si maličkostí

Na tom, jak reklama zapůsobí na pozorovatele, záleží i mnoho maličkostí. Například si zkuste někdy všimnout, jaký je rozdíl v tom, zda drží herec v reklamě nápoj v pravé nebo levé ruce. Která ruka je vaše dominantní? I taková věc totiž může ovlivnit váš celkový dojem na reklamovaný produkt.

Barevný svět

Barvy hrají v reklamách velmi důležitou roli. Světové značky vybírají barvy na svá loga na základě toho, co chtějí světu sdělit a co chtějí prodávat. Třeba červená může znamenat akci, vzrušení a mládí. Zelená představuje svěžest, růst a zdraví. Modrá ukazuje důvěru, sebejistotu a bezpečí.

Barevné logo toho za značku řekne více, než jsme si doposud mysleli

logos-logos-and-more-logos-1600x1000

Triky, které nám nepřijdou důležité

Pokud jste si někdy všimli, reklamy ukazují nejdříve tu nejvyšší cenu za produkt. Dalším trikem je například nedokončený příběh. V reklamě se něco odehrává, ale na konci vlastně není ukázáno, jak zápletka skončila. Reklamy také často používají potvrzující dosvědčování. V takových případech například známá celebrita tvrdí, že používá určitý produkt a je s ním nadmíru spokojená. Ale jestli vůbec někdy tento produkt na vlastní oči viděla, to zůstává otázkou nejen pro potenciální zákazníky. V neposlední řadě mezi reklamní triky musíme zařadit řečnické otázky. S těmi se můžete setkat ve velkém množství i aktuálních reklam, které běží na internetu či v televizi.

Tak co myslíte? Necháváte si vymývat mozek při každém sledování reklam?

Ohodnoťte