Přízrak Rolls-Royce

Rolls-Royce představuje nový model Wraith. Je nejsportovnějším a nejvýkonnějším automobilem v stoleté historii tradiční britské značky.

I když honění se za výkonem není pro Rolls-Royce z hlediska firemní filozofie podstatné, rád se pochlubí novým Wraithem, který má nejsilnější motor v historii. A také je nejrychlejším sprinterem se soškou Spirit of Ecstasy.

Rolls-Royce Wraith stojí na základě modelu Ghost, který jsme si ve verzi s prodlouženým rozvorem měli možnost nedávno vyzkoušet. Nejde tedy o zcela nové auto a když se na Wraith podíváte zepředu, vidíte Ghost. Pozorné oko si však všimne, že tyto dvě tváře nejsou zcela stejné. Jiná je dolní sekce nárazníku, jinak je uložena maska ​​chladiče, dokonce i soška je posunuta dopředu a nakloněná o pět stupňů.

wraight0

Podoba s Ghostem pokračuje, ale vzápětí skončí už u A-sloupků. Wraith je nejsportovnějším modelem značky. Dostal dvoudveřovou karoserii typu fastback, postavenou na zkrácené platformě svého dárce Ghost. Rozdíl ve vzdálenosti os přední a zadní nápravy je 183 milimetrů, Wraith má také zvýšený rozvor zadních kol o 24 milimetrů. Rovněž střecha musela klesnout o 50 milimetrů níže.

Podle dobrých mravů značky se dveře otevírají proti směru jízdy, mají bezrámové okna a boční linie je osvobozena od B-sloupku. Vzadu je také jasně patrná příbuznost s Ghostem, svébytný charakter zajišťuje právě klesání střechy. Zavazadlový prostor má kapacitu 470 litrů, což je o 20 litrů méně než má Ghost.

Patří do historie

Slavná definice výkonu automobilů Rolls-Royce dostává nový rozměr. Pokud bylo kdysi v kolonce výkonu slovíčko “adekvátní”, v případě modelu Wraith by tam mělo být “řádný”. Wraith má nejsilnější motor v historii značky. Známý dvanáctiválcový agregát používající pod kapotou Ghost má namísto 419 kW (570 k) výkon až 465 kW (632 k) a točivý moment 800 Nm (+20 Nm).

wraight3

Pod kapotou se nachází motor V12 s objemem 6,6 litru a dvěma turbodmychadly.

Maximální rychlost je stále limitována na 250 km/h, ale narostlé svaly se projeví například při sprintu na stovku. Zatímco Ghost na to potřebuje 4,9 sekundy, stejně těžký Wraith ji zvládá za 4,6 sekundy. Průměrnou spotřebu udává výrobce na úrovni čtrnácti litrů, což je o necelý půllitr více než oficiálně konzumuje Ghost se standardním rozvorem.

Podvozek je s úpravami převzatý z modelu Ghost a skládá se z dvojitých závěsů vpředu a multilinku vzadu. Samozřejmostí je vzduchové odpružení na všech kolech, které mimořádně citlivě přizpůsobují svou charakteristiku aktuálním podmínkám.

wraith_photography_7_d

Pod hvězdnou oblohou

Uvnitř zůstal základ z Ghostu nezměněný, ale zadní část je nová a Wraith dostal některé prvky, které byly dosud určeny pro Phantom. Novinkou je například stropní čalounění připomínající hvězdu oblohu. Za zmínku stojí, že obsahuje 1 340 světýlek z optických vláken, které byly do stropu vetkané ručně. Nové jsou i obklady dveří a další detaily jako hrubší věnec volantu.

wraight

Novinkou je i soška Spirit of Ecstasy zobrazující se na displeji při startování a také její vyobrazení na otočném ovladači na středové konzoli. To jsou ale jen estetické modifikace. Podstatnější je to, že Wraith přináší i funkční novinky. Otočný ovladač slouží zároveň i jako touchpad, který reaguje podobně jako displey smartphonu. Rozeznává písmena i vícedotykové pohyby.

wraith_photography_6_d

Wraith dostal navíc i vyspělé hlasové ovládání. Řidič dokáže pomocí hlasu aktivovat navigaci, ovládat audio systém a telefon, ale může také diktovat textové zprávy či emaily. Audio systém je vybaven osmnácti reproduktory, má výkon 1 300 W a disponuje úložnou kapacitou 20,5 GB.

wraight2

Vzadu si stěžovat jistě nikdo nebude

Technologickou lahůdkou je převodovka, která spolupracuje s navigačním systémem. Podle charakteru trasy a jízdního stylu řidiče převodovka dokáže vhodněji reagovat. Například ubrání plynu nemusí vždy znamenat, že řidič očekává přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. V sérii zatáček to může znamenat, že potřeboval ubrat pouze aby bezpečně projel rychlými zatáčkami, ale žádá si podržet nižší stupeň. Systém SAT (Satellite Aided Transmission) tak částečně supluje možnost manuálního řazení.

wraith_photography_11_d

Po letech …

Rolls-Royce použil název Wraith poprvé v roce 1938. Přízrak se tedy znovu objevuje po třech čtvrtinách století. No mezitím ještě britský výrobce používal označení Silver Wraith, které zmizelo v roce 1980. Nový Wraith by se měl k prvním zákazníkům dostat v druhé polovině roku 2013.

wraith_photography_4_d

Svůj Rolls-Royce si můžete objednat v Luxury Cars 24

      Fortulion.cz
      Logo