Kráčíte si tak pomalu kavárnou a vidíte dvě výhodné nabídky pro koupi kávy. Jedna nabízí o 33% více kávy a druhá 33% slevu z původní ceny stejného produktu. Která nabídka je ale výhodnější? Řeknete si, že to vyjde přibližně stejně. Ale právě opak je pravdou. Tyto dvě nabídky vypadají jako přiměřené, ale doopravdy se vlastně 33% sleva rovná 50% navýšení kvantity produktu.
Dostat něco „navíc zdarma“ vás potěší více, než dostat to samé ale za menší cenu. Chcete prodat cereálie? Nevytahujte slevu, mluvte o tom, o kolik je krabice větší! Matematika dokáže pěkně zmást lidský mozek, a tak se podívejte, při čem děláme během nakupování největší chyby, za které později doslova zaplatíme.
Jsme těžce ovlivněni prvním číslem, které vidíme. Pokud vkročíte do drahého značkového obchodu a uvidíte hned při vchodu kabelku za 90 tisíc, „Haha, to je tak směšné!“ řeknete si. A hned potom uvidíte nádherné hodinky za 7 tisíc. Když tuto cenu srovnáte s obyčejnými hodinkami, je nepřiměřeně vysoká. Ale pokud ji porovnáte s kabelkou za 90 tisíc, není ani o čem mluvit. Takového přemýšlení obchody využívají, tak pozor na to!
Bojíme se z extrémů – jak z nepřiměřeně vysokých částek, tak těch extrémně nízkých. Neradi se cítíme levně. A protože nevíme, jakou cenu určitá věc může mít, vyhýbáme se cenám příliš nízkým či vysokým.
Děláme, co se nám řekne. Pokud si v restauraci pročítáme menu a vidíme v něm podtržené, barevné, srovnané s jiným jídlem, obtáhnuté či jinak zvýrazněné položky, pravděpodobně v nich vidíme kvalitnější produkty a nedíváme se primárně na cenu. Právě takovou fintu využívají restaurace, aby vám namluvily, co je lepší si dát a udělat. Nenechte se zmást.
Jsme snadno ovlivnitelní alkoholem, časem a rozhodnutími. Pokud jste mladí a opilí na baru, můžete mít sklony dělat hloupé věci s cizími lidmi. Když jsme opilí, unavení, vystresovaní či jinak ovlivněni, máme tendenci ptát se a sami si zodpovídat na mnohem jednodušší otázky, tedy co se týče koupě produktu.
Jsme posedlí číslem 9. Až 65% všech cen končí číslem 9. Proč? Vždyť všichni vědí, že 200 korun je to samé jako 199,99 Kč. Ale číslo 9 nám říká jednoduchou věc – tento produkt je ve slevě. Zapamatujte si – nakupování je hra o pozornosti. Zákazníci nejen loví produkty, oni hledají záminky pro přesvědčení, že tyto produkty vážně stojí za koupi.
Pro shrnutí – náš mozek při nakupování vnímá jen to, co je všeobecně znatelné: vizuální záchytné body, vyvolané emoce, srovnávání, poměry a vlastní smysl pro smlouvání. My, lidé, nejsme hloupí. Jsme jen příliš vnímaví.