Spoluzakladatel a investor známého severu LinkedIn Reid Hoffman říká, že teď je ten čas pro odvážné podnikání. Současné ekonomické podmínky nabízejí ideální prostředí pro začínající podniky, protože máte více času na zvednutí podniku na vlastní nohy dříve, než jej dohoní tvrdá konkurence.
Minulý týden Reid Hoffman nabídnul publiku na konferenci v texaském Austinu svůj návod, který nazývá „Deset pravidel podnikání“. A pokud je někdo dost kvalifikovaný na to, aby přišel s takovým seznamem, je tento důvtipný webový čaroděj, který byl člen zakládající rady a výkonný prezident společnosti PayPal, více než vhodným kandidátem.
Zde jsou Hoffmanova pravidla pro podnikatele:
- Vzbuďte rozruch. Zeptejte se sami sebe: „Je to velká a jiná věc? Musí to být desetkrát více jiné. Musí to být něco, co změní průmysl.“ Hoffman používá Skype jako příklad, který nazývá jako rušivou společnost, protože „odstraňuje velmi drahé bariéry telefonních poplatků“.
- Miřte vysoko. Pravděpodobně vynaložíte stejnou časovou jednotku do snahy rozjet malý byznys, stejně jako nějaký hodně velký. A tak se nenechte zastrašit svými vlastními velkými myšlenkami, protože existuje tolik způsobů, jak je realitovat.
- Rozhoďte sítě ještě dál. Vaše síť zahrnuje investory, poradce, zaměstnance a zákazníky. Se širokou sítí máte možnosti udělat důležité změny celosvětového charakteru.
- Počítejte s dobrou i špatnou dobou. Součástí plánování je to, že musíte počítat i s možností, že přijde něco, na co jste nebyli připraveni. A když něco nefunguje, musíte se sami sebe zeptat: „Jaký je můj plán B?“
- Udržujte si flexibilní vytrvalost. Na jednu stranu – cílem je mít vizi a vytrvat. Ale na stranu druhou – flexibilita a schopnost měnit se na základě potřeb vašich zákazníků je na prvním místě. Hoffman říká: „Umění je vědět kdy být vytrvalý a kdy flexibilní a jak to míchat.“
- Vydávejte brzy. „Pokud nejste Steve Jobs, s největší pravděpodobností bude vaše teorie špatná,“ říká Reid. A tak vydávejte nové produkty či služby brzy a často. Brzké vydávání přiláká zákazníky a jsou to právě zákazníci, kteří vám budou říkat, co je špatně. Jen tak to budete moci do další verze opravit.
- Hledejte upřímnost a poctivost. Potřebujete přátele, kteří vám řeknou, co je špatně. Držte si své aspirace vysoko, ale nesnažte se sami sebe vysávat. Využijte radu svých přátel.
- Buďte všude. Je důležité mít skvělý nápad na produkt, ale je naprosto zásadní mít širokou distribuci onoho produktu. Hoffman tvrdí: „Můžete mít zabijácký produkt, ale pokud se nedostane k milionu lidí, je to irelevantní.“
- Kultura je klíč. Musíte najmout zaměstnance hned napoprvé. Zatímco zkušenost je okouzlující, budete potřebovat lidi, kteří se dokáží adaptovat a přijmout volatilitu – zejména na začátku.
- Porušujte tato i ostatní pravidla. Pravidla podnikání nejsou přírodní zákony. Můžete je porušovat. A co více, neřiďte se pořád jenom pravidly. Váš podnik je jenom váš a je na vás, co si s ním uděláte.