Buďte v práci za hvězdu!

Máte novou práci a chcete co nejrychleji zapadnout mezi kolegy a být za hvězdu? Jak docílit toho, aby vás vaši spolupracovníci měli rádi? Následující tipy vám pomohou a navigací v nové práci.

Choďte včas. Toto doporučení se vám může zdát jasné, ale udělat zvyk z chození včas a zůstávání třeba i déle může hodně ovlivnit to, jak se na vás dívají kolegové nebo nadřízení. Podle neřečené etikety „přijít včas“ znamená dostat se do práce chvíli před tím, než jste očekávání. Odejít byste pak měli až po všech ostatních nebo se skupinkou lidí, kteří opouštějí pracoviště mezi posledními. Pokud nezvládáte obě věci najednou, zkuste si zvyknout neporušovat alespoň jednu z nich, hodně vám to pomůže. Je to hlavně důležité pro první den v práci, kdy potřebujete udělat dojem. Sepište si, v kolik ostatní přicházejí a odcházejí a řiďte se podle tohoto seznamu.

Oblékejte se o 5-10% lépe než je průměr. Pokud můžete, snažte se odhadnout styl společnosti ještě před tím, než jdete na pohovor, třeba přes webové stránky, fotky na sociálních médiích atd. A když přijdete na pohovor, dávejte pozor na to, jak se lidé ve firmě oblékají. Když už budete mít cit pro jejich styly, snažte se oblékat o trošku lépe než kancelářský průměr. Nenoste ale hned oblek, když všichni ostatní chodí v džínech – oblečte si jen pěknější džíny, než mají ostatní. Rozdíl se rychle pozná.

Vytvářejte vztahy ještě před tím, než nastoupíte. Pracovat na vztazích je klíčové, ale nečekejte až na první den. Mezi tím, co přijmete nabídku práce a vaším začátkem, si vyhledejte budoucí kolegy a začněte s nimi budovat vztahy. Pozvěte je na kafíčko nebo na oběd a mluvte s nimi o tom, jak to ve společnosti chodí, co budete dělat a co dělají oni. Ptejte se otázky a ukazujte jim zájem o odpovědi a o poznání se s nimi. Jsou to lidé, se kterými budete trávit většinu svého dne, a tak je důležité vykročit tou správnou nohou.

Do tří měsíců byste se měli znát 50 nejdůležitějších spolupracovníků. Jde-li o menší firmu, která nemá 50 zaměstnanců, měli byste znát všechny. Znát znamená vědět, jak se jmenují, co dělají a ideálně alespoň jeden fakt o jejich osobnosti. Ať už jde o nadřízené, spolupracovníky nebo jen stážisty, každý z nich má na vás, vaši kariéru a každodenní život vliv. Snažte se znát alespoň jednu osobu z každého pracovního týmu ve vaší firmě, pokud se jedná o velikou firmu.

Iniciátorem musíte být vy. Chyťte se každé příležitosti poznat lidi – jezte s nimi oběd, sledujte na Twitteru, choďte na společenské akce, ptejte se spolupracovníků, jestli si vedle nich můžete sednout na meetingu… Když už s nimi zrovna netrávíte verbálně čas, pozorujte. Vnímejte všechno, co je kolem vás řečeno, a odolejte touze odpovědět. Můžete na to navázat třeba v budoucím rozhovoru. Když přijde na společenské akce, nemusíte být na úplně každé z nich (popravdě byste ani neměli). Ale choďte na větší polovinu z nich. A pozor na to, aby se vám tyto akce nevymkly z kontroly.

Znát lidi kolem sebe a vědět, že vás mají rádi, je nejen dobrý pocit, ale také výhoda do budoucna. Třeba budete mít možnost založit s někým z vaší současné pozice společnost. Nebo vám někdy v budoucnu nabídne práci. Nikdy nevíte, jak se vaše kariéra bude rozvíjet. A proto nezahazujte čas, který máte teď a věnujte jej rozvíjení vztahů s lidmi kolem vás.

      Fortulion.cz
      Logo