Jedním z hlavních znaků úspěšného člověka, je schopnost zapůsobit a ovlivnit jednání druhých lidí. Takový člověk je schopen spolupracovat s ostatními na dosahování vytyčených cílů. Dokáže ovlivnit velké množství lidí a nasměrovat jejich jednání tak, aby dosáhly společných cílů. Důležitá otázka, která se tedy naskytne je, jak dobrý v prodeji jste Vy? Každý je určitým způsobem v procesu prodeje. Od momentu kdy ráno vstanete až do momentu kdy si ulehnete do postele. Neustále vyjednáváte, komunikujete, ovlivňujete a snažíte se spolupracovat s ostatními, aby dělali to co chcete Vy.
Pokud jste slabý v prodeji, pravděpodobně se jen necháváte ovlivňovat druhými. Pokud jste dobrý v prodeji, znamená to, že dokážete neustále ovlivňovat druhé a nasměrovat jejich jednání Vašim cílem. Každý vynikající manažer je výborný prodejce. Každý efektivní rodič je výborný prodejce. Všechny šikovné děti jsou schopny prodat své myšlenky rodičům. Skvělý zaměstnanci, dokáží nasměrovat svého nadřízeného tak, aby jim pomáhal provést jejich práci. Každý kdo je úspěšný v jakékoliv oblasti, která zahrnuje spolupráci s jinými, je svým způsobem výborný prodejce.
Vaším úkolem je stát se velmi, ale velmi dobrým prodejcem.
Mnoho lidí považuje prodej za něco méněcenné a nechtějí s ním mít nic společného. Každopádně já jsem si myslel něco podobného. Považoval jsem prodej za něco ponižujícího, když jsem se musel postavit před zákazníka a něco mu prodávat. Tento pocit jsem měl hlavně kvůli tomu, že jsem nevěděl, co prodej ve skutečnosti znamená av konečném důsledku jsem ani prodávat ještě neuměl.
Navštěvoval jsem Fakultu managementu, kde jsem si myslel, že se něco o prodeji naučím. Žádný předmět nebyl určen právě této problematice. Nikdo nás na škole nenaučil, co je v prodeji důležité a jak ho máme dělat. Neexistuje předmět s názvem Prodej. Prodejci jsou při tom ti, kteří hýbou ekonomikou. Jsou klíčovým elementem pro vznik poptávky po všech produktech a službách, které zajišťují to, aby mohli lidé pracovat a vyrábět užitek pro ostatní. Firmy rostou a zanikají na základě toho, zda dokážou prodávat dostatečný počet svých produktů a služeb za přiměřenou cenu. Vše kolem nás je prodej.
Při prodeji je velmi důležité uvědomit si jednu věc. Lidé se ve velké míře rozhodují na základě toho, jaký výsledek získají, pokud toto rozhodnutí udělají. Znamená to, že se zamýšlejí nad tím co se stane, když koupí nebo prodají určitý produkt / službu. A jelikož se všichni rozhodujeme na základě emocí, důležité je vědět jak se budeme cítit když si tento daný produkt nebo službu koupíme. Všichni přemýšlíme nad tím jak se budeme cítit a zda tento pocit odpovídá částce, za kterou si tento produkt kupujeme.
Představte si situaci, kdy sedíte v restauraci a vybíráte si z menu. Následně si vyberete jedno jídlo, o kterém si myslíte, že vám momentálně nejvíce vyhovuje a že vám bude nejvíce chutnat. Neznamená to ale, že ostatní jídla chutnají špatně. Znamená to jen tolik, že momentálně cítíte největší uspokojení právě výběrem této možnosti. Toto je přesně způsob, jakým nakupujeme potraviny nebo oblečení a další produkty. Vždy se zamýšlíme nad tím, jak se budeme cítit když si oblékneme daný kus v porovnání s ostatními věcmi, které jsou v prodejně za stejnou cenu. Rozhodnutí o koupi děláme na základě toho, jaké pocity a emoce očekáváme, když si danou věc pořídíme.
Můžeme se na to podívat i trošku jinak. Na to, aby zákazník něco koupil musí vědět, co mu daný produkt přinese. Musí vědět, jaký problém tím dokáže vyřešit. Často se ale stává, že si lidé vůbec neuvědomují, jaký problém vlastně mají. Na to aby zákazník koupil, musí znát svou výchozí pozici, tedy problém, který ho trápí a konečné řešení, které nastane, když se jeho problém vyřeší. Jinými slovy, musí znát současný stav, který je špatný a budoucí, kterého chce dosáhnout, aby byl spokojen. Mezi tyto dva kroky pak vložíte váš produkt, resp. řešení.
Dobrými otázkami dosáhnete to, že si váš zákazník začne představovat ideální budoucí stav, přesně ten, který dosáhne právě s vaším řešením. Nesnažte se tlačit zákazníky do rozhodnutí. Raději jim ukažte problém, který momentálně existuje a stav, který mohou dosáhnout. Následně jim nabídněte řešení, které splní jejich očekávání. Můžete použít příklady jiných zákazníků, kteří měli podobné problémy a využitím Vašich služeb dokázali tento problém odstranit. Popište jim úspěšný příběh.
Kdykoliv budete chtít někoho o něčem přesvědčit, toto je ta správná cesta. Místo toho, abyste nabízeli důvody a logické úvahy, ptejte se na momentální potřeby a problémy. Ptejte se dále, abyste dokázali rozšířit dané problémy. Když budete mít všechny potřebné odpovědi, nabídněte jim Vaše řešení. Pokud to budete dělat tímto způsobem, zákazníci budou od Vás kupovat a doporučí Vás i svým známým. Budou mít pocit, že jste jim pomohli zlepšit jejich život a ne to, že jste jim prodali produkt, který nepotřebují, nebo nechtějí.
Nejkrásnější věc na prodeji, je to, že se dá naučit. Je úplně jedno na jaké úrovni prodeje se momentálně nacházíte. Postupným vyhledáváním problémů, na které nabízí váš produkt řešení, budete schopen více a více ovlivňovat věci, které děláte a lidi, se kterými se setkáváte. A čím efektivnější jste v prodeji, tím úspěšnější budete v každé oblasti vašeho života.