První schůzky s potenciálním zaměstnavatelem tady vždycky byly a vždycky budou, ale poslední dobou je čím dále častější sjednávání těchto přijímacích pohovorů elektronicky či telefonicky. Je logické, proč chtějí zaměstnavatelé vyřizovat takové záležitosti přes telefon – je to praktičtější z časového i cestovně finančního hlediska (což je výhoda hlavně v případě, že uchazeč není pro práci vhodný – alespoň si ušetří cestu a nervy). I přesto jde o méně spolehlivou formu představování, protože člověk, se kterým voláte, vás nevidí, a tak třeba neví, že jestli na sobě máte formální oblečení či pyžamo. Ale být moc uvolněný může být právě klíčovým nedostatkem vašeho vstupního pohovoru.
Představujeme vám 5 známých problémů, které mohou zničit vaše potenciální vyhlídky na zaměstnání:
- Nedostatek záměru
Pokaždé, když se s někým setkáte za profesionálními účely, měli byste mít nastavený cíl vaší interakce. Nastavení záměru vašeho rozhovoru splní hned 2 důležité role. První je taková, že dobrý cíl dá vaší konverzaci přesný směr a to vám pomůže vyhnout se neužitečným větám, kterými ztrácíte svůj drahocenný čas. V druhém případě vám to pomůže zorganizovat si myšlenky na jednu hromadu a myslet tak čistě.
Jak zní nedostatek záměru: „Takže.. O čem byste chtěl mluvit?“
Jak zní záměr: „Jsem rád, že jsme si dnes zavolali. Těším se na spolupráci a vzájemné porozumění. Mám pár otázek o….“
Jak toho dosáhnout: Před tím, než si sjednáte telefonní pohovor, zamyslete se nad důvodem, proč věnujete tomuto rozhovoru čas. A pak se snažte vymyslet dobrý cíl vaší konverzace a třeba si předem připravit konkrétní věty a otázky. - Nedostatek výzkumu
Pracováním na domácím úkolu si vytvoříte reference, které se vám budou v rozhovoru hodit. Také získáte širší přehled, kterého si zaměstnavatelé hodně cení. Výzkum vám pomůže zaměřit se na konkrétní věci namísto všeobecností a správně si vytvořit zájmy, díky kterým se váš kontakt bude cítit více cenný. Od diskutovaných témat po specifická slova a fráze, které používáte – proměňte váš pohovor v produktivnější tím, že jej přizpůsobíte potřebám svého kontaktu.
Jak zní nedostatek výzkumu: „Ehm, jak se vaše společnost vůbec jmenuje? Co vaši zaměstnanci dělají?“
Jak zní výzkum: „Sekce ‚Když potřebuji pomoc‘ učí vystavovatele obchodních přehlídek jak zvýšit hodnotu svých akcí – chápu to tak správně? (kladná odpověď) Aha, skvělé. Četl jsem váš článek o důležitosti vzdělávání – řekl byste, že vzdělávání je velká část pomoci vašim klientům?“
Jak toho dosáhnout: Studujte svůj kontakt a studujte i sami sebe (konkrétně – prozkoumejte jakékoli oblasti, které by vašeho oponenta mohly zajímat) jako přípravu na váš telefonát.
Pokračování v dalším článku.