V minulém století se převážně hledělo na potřeby a tužby zákazníka. Podnikatelé se snažili vycházet vstříc jejich snům a poskytovali jim produktovou odpověď korespondující s aktuálním představou o výrobku. Dalo by se říci, že zákazník určoval budoucnost a vývoj jednotlivých segmentů. Dnes se na rozvoj služeb a technologický pokrok kladou zcela jiné nároky. Vy, jako podnikatel musíte sny zákazníků předčit a zároveň je vytvářet. Doba, kdy postačilo se zákazníků ptát, co chtějí, je nenávratně pryč. Je potřeba se naučit inovovat, využívat příležitostí a předkládat zajímavé vynálezy, především pak nebýt štíhlým podnikatelem.
Příručka (ne)štíhlého podnikatele
- Na začátku si uvědomte, že šetřením nikdy nezbohatnete. Poskytujte svým zákazníkům kvalitní produkty. Cenu raději zvedněte. Levné věci vytvořené za přítomnosti levných komponentů vás do nebes nikdy nevystřelí.
- Základ všeho je dělat správné věci ve správnou chvíli a především správně. Jen tak si vytvoříte pevnou základnu pravidelných zákazníků. Dbejte na kvalitu každého výrobku či služby zvlášť. Mezi zákazníky nedělejte rozdíly a za svým výrobkem si stůjte.
- Neustále sledujte aktuální vývoj, mapujte konkurenci a neusněte na vavřínech. To, co vám fungovalo před deseti/pěti lety, dnes ve většině případů neobstojí.
- Přestaňte být lehkomyslní a nerozvážní, takového podnikatele bez jasné vize rychle zadupe konkurence.
- Chcete přilákat do své firmy opravdové talenty nebo zavedené kapacity? Chcete se podílet na něčem výjimečném? Pak se pokuste prorazit s výjimečným projektem.
Velký počet majitelů firem dělá chybu v tom, že své zaměstnance a manažery nutí vyhledávat skulinky a kličky, které by snížily výsledné náklady o pár zanedbatelných procent. Neustálá honba za vidinou úspor zaslepuje inovaci a budoucnost výjimečnosti vaší společnosti. Kdyby se stejná energie vynaložená na úsporu nákladů osekáváním, ořezáváním a snižováním kvality produktu věnovala technologickému pokroku, naopak by se navýšily zisky z prodeje a vy se stali lídrem společnosti, o které se mluví.
Uvědomte si, že podnikatelů, kteří svůj byznys staví na cenové konkurenci, je všude jako hub po dešti. Vy naopak dejte cenu vyšší a konkurujte nápadem, kvalitou a inovací.