Rada pro manažery, jak jednat s nepoctivci v byznysu

Nezáleží na tom, v jakém byznyse děláte, nepoctiví lidé, kteří s vámi jednají jen za účelem vás oklamat, podvést nebo okrást, se nacházejí ve všech segmentech podnikání. Vyvarovat se těmto zákazníkům nebo obchodním partnerům nelze, můžete však výrazně eliminovat rizika a následné dopady na vaší firmu. Je dobré se na setkání s nimi řádně připravit, aby vás jednání nezaskočilo. Nekalé praktiky a úmysly některých jednotlivců nebo skupin lidí nezná hranici, proto je dobré se mít na pozoru a bedlivě sledovat své okolí zvláště pak, když vám někdo nabízí něco ohromně výhodného.

V dnešním článku si ukážeme 4 základní kroky, jak se těmto lidem vyhnout a jak se zachovat při kontaktu s nečestnými lidmi, a věřte, že neexistuje manažer, který by se s nimi osobně nesetkal.

Lidé zkrátka mají své zájmy i ti zákeřní

Jakékoliv obchodní partnerství, kontrakt či smlouva je postavena na skutečných zájmech obou stran. Jde o nedílnou součást hry, kde se vydělávají peníze. Díky kapitalisticky nastavené společnosti se musíme připravit i na to, že se někdo pokusí tuto tenkou hranici mezi zájmem a nenasytností překročit. Nenechte se tedy překvapit tím, že by se někdo ve vašem okolí snažil dostat z předem dohodnuté věci maximum i přes smluvené podmínky. Lidé jsou od přírody lovci a v dnešním světě se zkrátka loví peníze.

Nezapomínejte sledovat chování ostatních

Jakmile se člověk dostane do nepříjemného tlaku nebo stresu nebo naopak prožívá radostné chvíle, přestane se chovat podle svého zvyku. Náhle v jeho slovech, činech a rozhodování či reakcích naleznou odchylku od nastaveného faceliftu. Jakmile začnete své kolegy, obchodní partnery sledovat v těchto extrémních situacích, jejich chování vám poodkryje byť na malý moment jejich skutečnou tvář. Podání rukou, úsměvy, přidržení dveří – to vše je jen hezky zabalená přetvářka, ve skutečnosti jsme každý jiný, zaměřte se právě na tyto krizové situace, kdy se daná osoba dostane pod tlak a právě v tuto chvíli z něho vyčtete, s kým máte tu čest.

Pokuste se minimalizovat veškerá rizika

Jakmile se dostanete do bezprostředního kontaktu s lidmi, u kterých si nemůžete být jisti jejich důvěryhodností, pokuste se možné ztráty co nejlépe minimalizovat. U nových zaměstnanců se proto nastavují zkušební lhůty, kdy je můžete bez udání důvodu propustit. Stejně tak můžete postupovat u nového dodavatele, kdy si necháte zaslat zkušební vzorek. Je důležité si nové obchodní partnery řádně prověřit, než se jim svěříte s důležitějším úkolem nebo zakázkou. Jen dlouhodobé prověřování a zkoumání odhalí jejich serióznost a pracovní etiku. Rovněž si nastavte pravidelné kontroly výsledků, jestli uspokojují vaše představy.

Vzniknul problém? Konfrontujte ho

Samozřejmě, že i přes veškerou snahu se vám nepodaří odhalit nekalost a nepoctivost obchodních partnerů sledováním. Ti nejvychytralejší mohou vaší důsledné pozornosti uniknout. Pokud se dostanete do podobné situace, pokuste se shromáždit veškeré informace, důkazní materiály a viníka okamžitě konfrontujte. Připravenost vám pomůže v situaci, kdy by chtěl viník zapírat nebo se vymlouvat. S důkazy získáte mnohem lepší postavení při vyjednávání.

 

      Fortulion.cz
      Logo