Historie značky Lenovo
Čínská počítačová společnost Lenovo je další úspěšná firma v našem magazínu. Každý úspěch firmy si mnohokrát vyžaduje měsíce, někdy i roky tvrdé práce a víry, aby se v ní začalo rodit skutečné ovoce. Společnost Lenovo není žádnou výjimkou. Pohlédněme společně do historie této úspěšné počítačové firmy.
Lenovo je čínská společnost, ale její pobočky najdeme kromě Činy i v USA a v Evropě. Její dějiny se začaly odvíjet v roce 1984, kdy Liou Čchuan-c’ spolu s dalšími kolegy založil za podpory Čínské akademie věd společnost New Technology Develop Ltd. Jejich počáteční kapitál byl 25 000 dolarů. V té době je však svět neznal pod jménem Lenovo. Jejich název byl Legend. Už při zakládání společnosti existovala jasná vize, kterou byla výroba a prodej osobních počítačů. Dříve, než však s výrobou vlastních počítačů začali, potřebovali získat kapitál a know-how. Proto se v prvním stadiu svého fungování zaměřili na prodej jiných počítačových značek (Acer, AST Research). Teprve po čase s nimi ukončili spolupráci a spustili vlastní výrobu. Oproti konkurenci měly kromě nabytých obchodních zkušeností i další mimořádnou výhodu – čínskou levnou pracovní sílu. A také – zakladatel společnosti pan Liou Čchuan-c’ překypoval skvělými organizačními schopnostmi a jeho velkým snem bylo vybudovat “čínské IBM” – jak sám svou vizi často nazýval.
V 90-tých letech otevřela Čína trh i pro přímé dovozce od zahraničních počítačových gigantů. Tato skutečnost se pro společnost Legend ukázala jako značný handicap a na několik měsíců se dokonce zdálo, že konkurence takových velikánů jakými byli IBM nebo Hewlett-Packard je převálcuje a zničí. Pan Liou zůstal novou situací zaskočený a problémy se mu začaly zdát jako bezvýchodné a neřešitelné. Jak to však už bývá, v každé špatné situaci se v pravém momentě objeví jedna spásná myšlenka nebo její ztělesnění v chytrém člověku, který dokáže věci rozhýbat správným směrem. A na scéně se objevil mladý muž Jang Juan-čching, kterému se nakonec podařilo firmu Legend postavit na nohy.
Kdo byl tím zachráncem?
Jang Juan-čching neměl lehké dětství. Jeho rodiče byli lékaři a pracovali na venkově, kde svou lékařskou profesi vykonávali za obtížných podmínek. Jejich mzda byla dokonce mnohem nižší, než mzda dělníků. Jangova rodina žila v malém cihlovém bytě, kde se vařilo na otevřeném ohni. Když Jang vyrostl, rodiče ho začali povzbuzovat k tomu, aby začal studovat. On sám si nejvíce oblíbil literaturu, a dokonce se snažil psát vlastní poezii. Na radu otcova přítele ho ale poslali studovat počítačové vědy. Jang se rodičům nevzpíral a odešel do školy do Pekingu. Po úspěšném absolvování studia si jednoho dne všiml v novinách inzerátu malé počítačové společnosti Legend, která právě hledala zaměstnance. Na tento inzerát odpověděl a zanedlouho už v Legend pracoval jako řadový prodejce. Postupně se svojí šikovností a pílí vypracoval až na vedoucího oddělení. Toto jeho nové postavení mu umožňovalo setkávat se s americkými manažery společností Sun Microsystem a Hewlett-Packard. Jang se od nich začal učit novým praktikám managementu a řízení obchodu.
V roce 1994 se však společnost Legend Group dostala na vrchol své krize a její zakladatel pan Liu byl dokonce v důsledku přepracování a stresu hospitalizován. Po částečném zlepšení zdravotního stavu si nechal zavolat své vedoucí pracovníky, aby společně připravili nové strategické postupy. Mladý 29 letý Jang Juan na něj udělal tehdy takový dojem, že mu Liou vzápětí svěřil řízení celé divize osobních počítačů. Toto byla Jangova životní šance. Uvědomil si, že takové nabídky nepřicházejí často za život a rozhodl se své nové role zhostit na 100 procent.
Ve vedení firmy udělal několik zásadních změn:
Radikálně změnil obchodní strategii
Zaměřil se na maloobchodní prodejní sítě, v nichž profesionálně vyškolil prodavače na to, aby dokázali zákazníkům odpovídat na všechny jejich otázky.
Modernizoval
Uvědomil si, že počítače společnosti Legend Group jsou zastaralé, a že jejich konkurence už dávno vyrábí špičkovejší a technicky mnohem vyspělejší stroje. Investoval proto do vývoje a zefektivnil nákup jednotlivých komponent, aby se počítače Legend dokázali kvalitou a cenou vyrovnat konkurenci.
Udělal ve firmě radikální reformu
Největší problémy viděl mezi zaměstnanci firmy. Pracovníci, odchovaní komunistickým režimem si jen velmi těžko zvykali na manažerský styl vedení, navíc inspirovaný západní kulturou. Jangovo pokrokové myšlení jim začalo natolik vadit, že situaci musel řešit i samotný Liou.
Od Legendy k Lenovu
V roce 2002 se společnost IBM rozhodla prodat svou divizi osobních počítačů. Jakmile se tato zpráva dostala k Jangovi, bylo mu hned jasné, že takový obchod by otevřel značce Legend trhy na celém světě. V témže roce se rozhodlo i o změně názvu společnosti z Legend na Lenovo. Důvodem této změny bylo, že v mnoha státech bylo už slovo “Legend” zaregistrované jako ochranná známka a oni chtěli na světový trh vstoupit s úplně novou identitou. Název vznikl jednoduše – spojením slov “Legend” a “nově” (což znamenalo “nové, inovované”).
Jang předstoupil před správní radu s myšlenkou odkoupit od IBM divizi osobních počítačů. Jeho nápad byl ale zamítnut a téměř všichni členové vedení se proti němu postavili. Dokonce tak učinil i sám pan Liou Čchuan-c’, přesto, že téměř vždy stál na Jangově straně. Jang však tento svůj boj Davida s Goliášem nevzdal. Nakonec se mu pro svou novou vizi podařilo získat několik vlivných pracovníků, kteří spolu s ním začali správní radu přesvědčovat o správnosti Jangova návrhu. Strategickou se pro ně stala otázka: “Chce se společnost Lenovo stát globálním hráčem ve světě PC nebo si bude pouze pohodlně hrát na svém písečku v lokální Číně?”
Jangova taktika uspěla a společnost Lenovo začala na sklonku roku 2002 jednat s IBM. Vyjednávání trvalo třináct měsíců a na konci roku 2004 obě společnosti oznámily, že se na transakci dohodly. Lenovo zaplatila za divizi osobních počítačů IBM 650 milionů dolarů v hotovosti, 600 milionů dolarů v akciích a převzali na sebe dluh ve výši 500 milionů dolarů. Za tuto částku Lenovo získalo rodinnou značku Think, do které patřily notebooky ThinkPad a stolní počítače ThinkCenter, dále obchodní sítě, zaměstnance, moderní vývojová centra a velké množství patentů.
V současnosti má společnost Lenovo ambice stát se největším výrobcem a prodejcem počítačů na světě a být i nejznámější značkou ve svém oboru. Zda se jí to podaří nebo ne předpovědět nedokážeme. Jedno je však jisté. Lenovo se dnes již v celosvětové konkurenci určitě neztratí.