Velká města se snaží na dobro omezit počet aut.
Německo, domov vysokorychlostních dálnic, je zřejmě jedna z mála zemí, která má silný milostný vztah k autům, stejně jako USA, ale ve snaze chránit životní prostředí, druhé největší město Německa hledá způsoby, jak rokem 2034 omezit počet vozidel na silnicích.
Severoněmecké město Hamburg předložilo počáteční koncept nazvaný “Green Network Plan”, neboli “Plán zelené sítě”. Tento návrh by rozšířil hromadnou dopravu a přidal počet pěších zón a stezek pro cyklisty. Nejkontroverznější aspekt plánu vyzývá ke stálému vyřazení automobilů z centra města v průběhu příštích dvou desetiletích.
A Hamburg v tom nemusí zůstat sám. Nápad na vyřazení, nebo alespoň snížení počtu automobilů v městských centrech se stává velmi žhavým tématem mezi urbanisty, zejména v Evropě a dalších vyspělých zemích, které se zabývají otázkami tak různorodými, jako jsou dopravní zácpy a smog.
Podle nové studie společnosti IHS Automotive a Groupe Futuribles, do roku 2035 způsobí zácpy pokles prodeje automobilů o 30 milionů vozů ročně.
“Ostatní města, včetně Londýna, mají ‘zelené’ oblasti, ale zelená síť bude unikátní tím, že pokryje celou oblast od okraje města až do centra,” prohlásila mluvčí Hamburku. “Za 15 až 20 let budete mít možnost prozkoumat město výhradně na kole nebo pěšky.”
Po celém světě již existuje několik komunit bez aut, ale obvykle jsou malé a často zaměřené pouze na turisty, kteří vyhledávají historický zážitek. Mezi tyto ojedinělé oblasti patří například Michiganský ostrov Mackinac, dále ostrov Sark u pobřeží Lamanšského kanálu ve Velké Británii a pravděpodobně největší jsou Benátky, které jednoduše nemohou žádným způsobem otevřít silnice spojující síť malých ostrůvků.
Avšak řada významných měst, jako například Paříž, Londýn a dokonce New York, zkoumala způsoby, jak snížit počet vozidel v ulicích, ne-li úplně vozidla zakázat.
Londýn v roce 2003 představil velmi diskutované poplatky za dopravní zácpy pro vozidla jedoucí do centra města. Tento program měl dvojí účinek – jednak snížení kyvadlové dopravy a zároveň také získání nových finančních prostředků na podporu městské hromadné dopravy. Poplatek činí 10 britských liber za den.
Několik dalších měst přijalo podobný přístup a ačkoli se o to bývalý starosta New Yorku Michael Bloomberg také zasazoval v přeplněném Manhattanu, tak byl zastaven americkými zákonodárci. Nicméně, změny byly provedeny v několika částech Manhattanu, včetně úseku poblíž divadelní čtvrti. Byly vytvořeny nové pěší zóny, aby mohly absorbovat velké množství turistů.
Mnozí urbanisté obviňují automobily ze zabíjení pouličního života – vozovky často dělící jednou připojené čtvrtí a vytváření chronického znečištění ovzduší a hluku. Zmiňují je také jako hlavní faktor úmrtí chodců a různých zranění.
Lord Richard Rogers, britský architekt a dlouholetý poradce v městské problematice, loni navrhl, že Londýn by se měl stát “místem pro lidi, než-li místem pro auta, jako tomu je v současné době.”
Avšak, webová stránka CarFree.com upozorňuje, že zakázání automobilů nebude rychlé řešení a dodává: “Hlavním úkolem je odstranění osobních a nákladních automobilů z měst, zatímco současně zlepšit mobilitu a snížit celkové náklady.”
Urbanisté mají celou řadu alternativ, ze kterých mohou čerpat, ve snaze o snížení závislosti na automobilech ve městech. Zahrnují poplatky za dopravní zácpy a více omezených zón bez aut, jako je populární Third Street Promenade v Santa Monice, v Kalifornii. Několik britských komunit zvažuje vytvoření obdobných omezených oblastí.
Další města, jako například Paříž, vznesla myšlenku zákazu některých, ale ne všech automobilů. Jedna z možností by kladla omezení na používání vozidel poháněných spalovacími motory, zatímco elektrické nebo vodíkové automobily by stále měly volnou ruku. V některých případech jsou již tato vozidla osvobozena od poplatků za dopravní zácpy.
Automobilový průmysl vidí tato omezení čím dál více nevyhnutelnými a snaží se přizpůsobit mimo jiné tím, že bude nabízet více elektromobilů. Některé z posledních plug-in hybridních modelů, jako například nové Porsche Panamera Plug-In, umožňuje řidičům používat benzínový motor na dálnici a v centru přejít výhradně na elektromotor a tím se vyhnout poplatkům.
Zatímco snaha vytlačit auta z městských center se stala nejintenzivnější ve staré Evropě a v některých amerických městech, tak urbanisté v některých rozvíjejících trzích také začínají uvažovat o problémech, které vyplývají z užívání automobilů.
Například Peking, Šanghaj a některá další čínská města uzákonila nová pravidla pro snížení počtu prodaných automobilů. Jelikož některá z těchto měst již sužují velké zácpy, tak je jen otázkou času, kdy se obrátí na radikálnější řešení.
Jak bude reagovat veřejnost, zatím zůstává záhadou. Mnoho úsilí o vytvoření obchodních center pouze pro chodce ve Spojených Státech selhalo a motoristé – a podniky, které je podporují – tvoří silnou lobbistickou sílu. Koncept měst bez aut, v následujících letech, velmi pravděpodobně vyvolá hlasitou debatu po celém světě.