Sobotní svátek zamilovaných zakryla bohužel mnohem důležitější zpráva. Hlavní stránky všech velkých světových médií začala plnit informace, že nejbohatší Ital a zřejmě také nejúspěšnější lahůdkař Michel Ferrero v úctyhodných 89 letech podlehl na následky nemoci ve svém domě v Monaku. Hnedka nás začaly doslova obklopovat palcové titulky “Zakladatel Nutelly zemřel!”. Lískooříšková pomázanka zakryla ostatní významné cukrovinky, které pod záštitou Ferrero Group vznikly. Za zmínku stojí například vynikající bonboniéra Ferrero Rocher nebo také velmi oblíbené čokoládové vajíčko s překvapením Kinder Surprise.
Příběh lískooříškové pomazánky
Vraťme se však k Nutelle, jejíž recept vymyslel už Michelův otec. Celý příběh této vynikají lahůdky vznikl hned po válce na severu Itálie v malém městečku Alba, kde ten rok měli opravdu velké množství lískových ořechů. Zbytek Evropy zdecimovaný válkou si čokoládu nemohl dovolit a tak Pietro Ferrero (otec Michela) přišel s geniálním receptem.
Začal prodávat výrobek s názvem Gianduja, což byla alobalem balená homole ořechů a malého množství kakaa. Nevýhodou však bylo, že se musela krájet, což je dosti nepraktické. Něco takového si chcete totiž hned vychutnat a ne to několik desítek minut krájet. Brzy tedy přišel s druhou natírací variantou zvanou Gianduja Supercrema.
Jak to dopadlo? Stal se z toho doslova italský hit. Navíc celá cukrovinka byla až šestkrát levnější než byla klasická cena čokolády ve zbytku Evropy. Lidé tedy začali nakupovat pomazánku častěji a častěji. Zatímco dříve si mohli něco takového dovolit jen o svátcích, nyní to byla běžná věc, která se jim skoro každý den objevila na stole.
Michele přebírá Ferrero
Malý podnik v severní Itálii však potřeboval schopného vůdce a starý Ferrero už na to neměl. Předal tedy svůj krámek do rukou syna Michela Ferrera. Ten celý jeho recept mírně přetvořil a uvedl na trh v roce 1964 pod současným názvem Nutella. Název se ihned chytl a prodával se. Další položkou na pomyslném seznamu byla i pověstná sklenice, kterou přetvořil do současné podoby. Tvar i vzhled se stal natolik charakteristickými, že když jdete koupit Nutellu, předem víte, jakou sklenici hledat.
Michela také čekalo důležité rozhodnutí – a to, jakou marketingovou strategii zvolí a jakým způsobem “dobyje Evropu”.
Popularita Ferrera jen rostla
Nutellu si svět zamiloval. Reklamy se začaly objevovat po celém světě, vyzařovalo z nich jasné poselství – Nutella musí být součástí vaší rodiny. O několik let později světlo trhu také okusily další cukrovinky, které dnes netřeba představovat. Slavná vajíčka s překvapení Kinder Surprise jsou dnes takřka součástí dětských životů a také dosti velkým zásahem do rodinného rozpočtu. Ferrero Group však nepřestává produkovat další a další novinky, s úspěchem se na trh dostává i bonboniéra Ferrero Rocher nebo oblíbené Tic Tac.
Jak to vypadá s firmou dnes?
Dnes je společnost Ferrero Group čtvrtou největší společností v oblasti lahůdek, která má pod sebou více jak 30 úspěšných značek. V čele již po několik let stojí Michelův druhý nejstarší syn Giovanni Ferrero. Starší bratr bohužel před několika lety utrpěl infarkt a na jeho následky také zemřel.
Michelova pomoc
Michele Ferrero se však firmy nevzdal úplně. Do doby, dokud byl zdravý, každý den svou helikoptérou navštěvoval ústředí firmy a pomáhal s vývojem nových produktů. Jeho smrt proto otevřela otázku budoucnosti společnosti Ferrero Group. Řada značek, které Ferrero sdružuje již dlouhou dobu přemýšlejí o konkurenci Nestlé.
Giovanni se navíc o vedení firmy moc nestará. Budoucnost čokoládového impéria je proto nejasná.
Závěrem jen dodám, že magazín Forbes odhadl majetek rodiny na více jak 23,5 mld. dolarů. Navíc dle dostupných informací společnost Ferrero Group vykoupí ročně 25% světové produkce lískových oříšků.
foto: DailyMail, Forbes, Ferrero, Ferrero-Trade, LaTribuna